سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مد و استایل در قرن 19

مد در آغاز دهه 1910 عناصر دهه قبل را حفظ کرد، در حالی که شروع به حرکت به سمت سبک ساده تر کرد. اما در اواسط دهه، جنگ جهانی اول به دنیای غرب رسید و باعث شد تغییرات مد کندتر شود.

لباس زنانه

مد در دهه 1910، مانند خود دهه، ممکن است به دو دوره تقسیم شود: قبل از جنگ و در طول جنگ. جنگ جهانی اول تأثیر عمیقی بر جامعه و فرهنگ به طور کلی داشت و مد نیز از این قاعده مستثنی نبود. در حالی که تغییرات در مد زنان که در دهه 1920 آشکار شد اغلب به تغییرات ناشی از جنگ جهانی اول نسبت داده می شود، بسیاری از سبک های محبوب دهه بیست در واقع از سبک های رایج قبل از جنگ و در اوایل دهه تکامل یافته اند.

دهه 1910 با شبح ملایم تری نسبت به دهه قبل آغاز شد که «شکل S» بر آن غالب بود. در حالی که شکل انقباض ایجاد شده توسط کرست های جلوی راست به شکل ظاهری طبیعی تری نرم شده بود، این استایل در سال های ابتدایی دهه همچنان بر نیم تنه تاکید داشت که سبک های دهه قبل را منعکس می کرد. لباس مجلسی G & E Spitzer نشان می دهد که چگونه منحنی S در اوایل دهه نرم شد اما همچنان بر ظاهر سنگین تکیه داشت. هنگامی که این شکل S به طور کلی ناپدید شد، دامن‌ها به سمت پایین کم می‌شوند، مانند نمونه Doeuillet و یک سبک کاملاً جدید، مانند یک کمر امپراتوری احیا شده نیز ظاهر شد.

لباس شب

شکل 1 - G & E Spitzer (اتریشی). لباس شب، 1910-12. ابریشم، مروارید، شیشه. نیویورک: موزه هنر متروپولیتن، 2003.46. Purchase, Irene Lewisohn Bequest, 2003. منبع: موزه هنر متروپولیتن

در Rockaway Hunt Meet -- آدمک های مد

شکل 2 - هنرمند ناشناس. در Rockaway Hunt Meet -- آدمک های مد، بین حدودا. 1910 و حدود. 1915. 1 منفی : شیشه; (5×7 اینچ). واشنگتن: مجموعه جورج گرانتام بین، کتابخانه کنگره. کتابخانه کنگره، بخش چاپ و عکس، LC-DIG-ggbain-19041 (فایل دیجیتال از نگاتیو اصلی). منبع: کتابخانه کنگره

لباس شب

شکل 3 - Georges Doeuillet (فرانسوی، 1865-1929). لباس شب، 1910-13. ابریشم، بدلیجات. نیویورک: موزه هنر متروپولیتن، 2009.300.1338. مجموعه لباس موزه بروکلین در موزه هنر متروپولیتن، هدیه موزه بروکلین، 2009; هدیه خانم فردریک اچ پرنس، جونیور، 1967. منبع: موزه هنر متروپولیتن

تحول مهم در آغاز این دهه ظهور شرق شناسی بود. The Ballets Russes Schéhérazade (باله ای بر اساس هزار و یک شب) را در سال 1910 در پاریس اجرا کردند و این شور و شوق را برانگیخت. Paul Poiret به محبوبیت این ظاهر کمک کرد، که شامل پارچه های پارچه ای، رنگ های پر جنب و جوش و یک شبح ستون مانند بود. او حتی در سال 1911 شلوار "حرمسرا" را معرفی کرد، یک شلوار بادکنکی که فقط جسورترین زنان آن را انتخاب کردند. لباس فانتزی که در مهمانی او "شب هزار و دوم" پوشیده شده بود، مظهر این سبک است.

مدهای پوآره در نیمه اول دهه تسلط داشتند، اگر چه فقط به این دلیل که مبتکرانه و خبرساز بودند. در سال 1911، او "دامن هابل" را معرفی کرد که در پایین دامن به قدری باریک می شد که راه رفتن را برای زنان دشوار می کرد. لباس راه راه او از سال 1910 (شکل 6) به این شبح اشاره دارد. او دوست داشت ادعا کند که کرست را لغو کرده است و در واقع، لباس‌های گشاد او دیگر نیازی به زیرپوش سفت نداشتند، اگرچه طراحان دیگر نیز در همان زمان از ظاهر کرست دور می‌رفتند. یکی دیگر از سایه های ابتکاری او شامل "تونیک آباژور" بود. به این ترتیب، می بینید که چگونه رویکرد بازیگوش و مبتکرانه پوآره به مد منجر به سبک های محبوب دهه بیست شد.

لباس مجلسی فانتزی

شکل 4 - پل پوآره (فرانسوی، 1879–1944). لباس فانتزی، 1911. فلز، ابریشم، پنبه. نیویورک: موزه هنر متروپولیتن، 1983.8a، b. خرید، هدیه Irene Lewisohn Trust, 1983. منبع: موزه هنر متروپولیتن

کارت پستال دامن هابل

شکل 5 - نویسنده نامشخص است. کارت پستال دامن هابل، حدود. 1911. منبع: ویکی مدیا

لباس شب

شکل 6 - پل پوآره (فرانسوی، 1879–1944). لباس شب، 1910. ابریشم، کتان. نیویورک: موزه هنر متروپولیتن، 2009.300.1289. مجموعه لباس موزه بروکلین در موزه هنر متروپولیتن، هدیه موزه بروکلین، 2009; هدیه اوگدن گولت، پیتر گولت و مدیسون کلوز به یاد خانم هنری کلوز، 1961. منبع: موزه هنر متروپولیتن

خرید از ریبون